Koleje Małopolskie, które zakupiły 6 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57AL od samorządu województwa zachodniopomorskiego, zaprezentowały pozyskane jednostki w nowym malowaniu. Przechodzą one obecnie przeglądy techniczne, a po testach wyruszą na trasy, umożliwiając utrzymanie oferty przewozowej podczas napraw okresowych części pozostałych pojazdów.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” w ubiegłym roku na początku sierpnia,
Koleje Małopolskie zakupiły 6 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu EN57AL od samorządu województwa zachodniopomorskiego, który posiada dziś już niemal wyłącznie nowoczesny tabor, wyprodukowany w przeważającej mierze w ostatniej dekadzie. Celem zakupu Kolei Małopolskich było utrzymanie oferty przewozowej na czas kumulacji napraw okresowych pozostałych pojazdów. Mają być one wykorzystywane głównie do obsługi połączeń na linii SKA2 Oświęcim – Skawina – Kraków – Miechów – Sędziszów.
W dniu 5 lutego przewoźnik zaprezentował w mediach społecznościowych, jak prezentują się nieśmiertelne jednostki w jego malowaniu. Zastosowano standardowy schemat malowania Kolei Małopolskich, w którym dominuje kolor szary, z akcentami niebieskimi i żółtymi oraz czarną ścianą czołową i czarnymi pasami okiennymi. EN57AL w małopolskich barwach będzie zatem z jednej strony stonowany, a z drugiej strony dobrze widoczny. Jak informują Koleje Małopolskie, już wkrótce jednostki przejdą testy, by następnie wyruszyć na trasy.
Małopolski przewoźnik wykorzystywać będzie pojazdy o oznaczeniach EN57AL-1296, EN57AL-1519, EN57AL-1522, EN57AL-1528, EN57AL-1530 oraz EN57AL-1574. Co ciekawe, dwie z nich zapewniają aż 30 miejsc na rowery.
O planach ich sprzedaży informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” w ubiegłym roku w czerwcu – każdy pojazd wyceniono na 6,3 mln zł netto. Nie jest to pierwszy przewoźnik w Polsce, który zdecydował się zakupić zmodernizowane EN57 od samorządu województwa zachodniopomorskiego.
Pięć jednostek jeździ dziś bowiem w barwach Polregio. W barwach Pomorza Zachodniego pozostał już tylko jeden zmodernizowany EN57, który z racji poważnego uszkodzenia w wypadku na trasie między Poznaniem a Piłą zostanie prawdopodobnie zezłomowany.
Co ciekawe,
zakupem jednostek pozyskanych przez Koleje Małopolskie zainteresowane było również Polregio, które jednak zaproponowało w przetargu niższą cenę. Warto dodać, że województwo zachodniopomorskie oprócz zmodernizowanych EN57 sprzedało również 3 spośród posiadanych wcześniej 12 nowoczesnych trójczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych typu SA136. Miało to związek z nadwyżką taboru przeznaczonego do obsługi tras niezelektryfikowanych, jaka pojawiła się po zakupie dwutrakcyjnych Impulsów 2, określanych popularnie mianem “hybryd”. Nabywcą SA136 było Polregio, które dziś eksploatuje je na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.